Arie în scrierile teologice ale Părinților Bisericii!

 Arie este menționat în mai multe scrieri ale Părinților Bisericii și în anumite texte liturgice sau tradiționale. Aceste referiri sunt, în general, legate de condamnarea ereziei sale și de apărarea dreptei credințe. Iată câteva exemple de surse în care Arie este pomenit:


1. Acatistul Sfântului Nicolae

  • Arie este menționat în mod indirect în Acatistul Sfântului Nicolae, deoarece Sfântul Nicolae este cunoscut ca un apărător al dreptei credințe împotriva ereziei ariene.
  • Una dintre troparele din Acatist face aluzie la victoria Sfântului Nicolae asupra ereziilor:

    „Bucură-te, că ai rușinat eresul lui Arie cel rătăcit!”

  • Acesta subliniază rolul Sfântului Nicolae în combaterea arianismului la Primul Sinod Ecumenic (325 d.Hr.).

2. Scrierile Sfântului Atanasie cel Mare

Sfântul Atanasie a fost unul dintre cei mai mari opozanți ai lui Arie și a scris pe larg despre erezia acestuia:

  • „Contra Arianilor” (Orationes contra Arianos): o lucrare în care Atanasie respinge în detaliu învățăturile lui Arie și demonstrează, pe baza Scripturii, că Hristos este consubstanțial cu Tatăl.
  • Epistolele sale adresate episcopilor și credincioșilor sunt pline de referiri la Arie și la pericolele învățăturilor sale.

3. Actele Primului Sinod Ecumenic de la Niceea (325 d.Hr.)

  • Arie este menționat în textele legate de acest Sinod, care a condamnat învățăturile sale și a formulat Crezul Niceean.
  • Crezul proclamat la Niceea a fost redactat în mod specific pentru a contracara erezia ariană, subliniind că Fiul este „de o ființă cu Tatăl” (homoousios).

4. Scrierile Sfântului Vasile cel Mare

  • Deși nu îl menționează frecvent pe Arie ca persoană, Vasile cel Mare scrie pe larg despre erezia ariană în scrierile sale, precum „Despre Sfântul Duh”, unde apără divinitatea Duhului Sfânt, contestată și de unii urmași ai lui Arie.

5. Scrierile Sfântului Grigorie de Nazianz

  • În „Cuvântările Teologice”, Grigorie de Nazianz combate ereziile ariene și îi menționează indirect pe Arie și adepții săi, subliniind eroarea lor teologică.
  • Grigorie folosește un limbaj poetic și aspru pentru a condamna erezia, numindu-i pe arieni „adversari ai adevărului”.

6. Cântece și tropare liturgice

  • În slujbele Bisericii Ortodoxe, mai ales în cele dedicate apărătorilor Sfintei Treimi (cum sunt Sfinții Nicolae, Atanasie sau Grigorie de Nazianz), Arie este amintit ca un simbol al rătăcirii și al ereziei.

7. Istoriile bisericești

  • Eusebiu de Cezareea menționează pe larg disputa cu Arie în „Istoria Bisericească”, oferind detalii despre conflictul din Alexandria.
  • Sfântul Epifanie al Ciprului include o descriere a învățăturilor lui Arie în „Panarion”, o lucrare dedicată combaterii ereziilor.

8. Canonul al II-lea al Sinodului al II-lea Ecumenic (381 d.Hr.)

  • Arie este menționat indirect în contextul reafirmării condamnării ereziei ariene și a altor erezii conexe.

Concluzie

Arie apare mai ales în scrierile teologice ale Părinților Bisericii și în textele legate de Sinodul de la Niceea, unde erezia sa a fost condamnată. De asemenea, tradiția liturgică îl menționează uneori, mai ales în slujbele dedicate sfinților care au luptat împotriva arianismului. Dacă te interesează un text specific, pot detalia!




Comentarii